Met Brutus on tour

2016: Wereldreis van Amsterdam naar Tokyo

2017: Roadtrip naar de Noordkaap

2018: Roadtrip zuid en oost europa

2019: Roadtrip Noordkaap en Moermansk

De roadtrips


2019: Roadtrip Noordkaap en Moermansk

Brutus gaat opnieuw op reis. Dit keer reizen Allert en Milko met de gele Landrover naar de Noordkaap en het Russische Moermanst.

In juni 2019 doen zij mee aan de Baltic Sea Circle. Een rally met zo'n zeventig teams door Scandinavië, naar de Noordkaap en via Rusland terug naar huis. De tocht van 8.500 kilometers en door elf landen wordt gereden in 18 dagen. Met de reis proberen de mannen geld op te halen voor het goede doel. Ook kunnen zij onderweg punten scoren. Er zijn twee restricties op de reis: Geen navigatie en geen snelwegen! De route wordt bepaald op ouderwetse kaarten, kompassen en gewoon de weg vragen. De start en finish is in Groningen.



Week 1 : Vanuit Amsterdam naar Groningen, Stockholm en Lofoten
Week 2 : Via de Noordkaap naar Moermansk, St petersburg en Tallinn
Week 3 : Via het Russische Kaliningrad terug naar Nederland

Deelnemers 2018

Milko de Jonge

Amsterdam

Allert Stolp

Rijnsburg

2018: Roadtrip Oost Europe

De derde roadtrip gaat naar zuid-oost Europa. We wilden naar Albanië en naar Moldavië. Onderweg pakken we alle landen er tussen in ook even mee.

We beginnen de reis in één van de kleinste landen van Europa, Liechtenstein. Dit landje heeft de omvang van het eiland Texel. Via de bergen van Oostenrijk komen we in de voormalige Joegoslavische staten, Slovenië, Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Montenegro en Kosovo. Helemaal onderin ligt Albanië. Dit land behoorde niet tot het Joegoslavische rijk en was communistisch. Ook de landen oostelijk gelegen, Bulgarije, Roemenië en Moldavië, waren vroeger communistisch. De oostelijke provincie Transnistrië heeft zich onafhankelijk verklaard. Geen enkel land erkend Transnistrië. Wij wel en we willen er graag een kijkje gaan nemen in de hoofdstad Tiraspol. via Hongarije, het Tatra gebergte in Slowakije en Tsjechië keren we weer terug naar Nederland.



Week 1 : Vanuit Delft, via Slovenië, Kosovo naar Albanië
Week 2 : Via Macedonië, Bulgarije naar Roemenië
Week 3 : Naar Moldavië en via Roemenië terug naar Hongarije
Week 4 : Slowakije, Tsjechië en Duitsland

Deelnemers 2018

Nicolette Blom

Delft

Ronald van der Veer

Voorhout



2017: Roadtrip naar de Noordkaap

De Noordkaap aan de Barentszzee wordt traditioneel beschouwd als het noordelijkste puntje van het Europese continent. De Noordkaap ligt op het eiland Magerøya, dat met een tunnel vanaf het vasteland te bereiken is. Het is gelegen op 71° 10' 21" NB, in de gemeente Nordkapp nabij Hammerfest, in de provincie Finnmark in Noorwegen. De kaap ligt op 2080 km van de Noordpool.

De Noordkaap is niet het noordelijkste punt van heel Europa, dat is Kaap Fligely op de eilandengroep Frans Jozefland die ook nog tot Europa behoort en ca. 600 km ten noorden van de Noordkaap ligt. De Noordkaap is evenmin het noordelijkste punt van het Europese vasteland in ruime zin (inclusief de kusteilanden), dat is Knivskjelodden dat zo'n anderhalve kilometer noordelijker is gelegen. Het noordelijkste punt van het vasteland van Europa in enge zin (zonder eilanden) is het iets oostelijker gelegen Kinnarodden.

Het was de Engelse zeevaarder Richard Chancellor die de kaap haar naam gaf. Hij was in 1553 op zoek naar de Noordoostelijke Doorvaart naar Indië. Een drukke handel tussen Engeland en Moermansk was hiervan het resultaat.



Week 1 : Vanuit Voorhout, via Polen naar de Baltische Staten.
Week 2 : Door Finland omhoog tot aan de Noordkaap. Daarna terug naar het schiereiland Lofoten
Week 3 : Via de Noorse kust zuidwaarts langs de fjorden en en Zweedse binnenlanden
Week 4 : Met de boot over naar Denemarken en terug naar huis

Deelnemers 2017

Wouter van der Veer

Voorhout

Ronald van der Veer

Voorhout



2016: Van Hiero naar Tokio

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.



Week 1 : Van Amsterdam naar Tirana in Albanië.
Week 2 : Vanuit Albanië, via Thessaloniki komen we via Troje Turkije binnen
Week 3 : Via de noord zijde van Turkije gaan we langs Safranbolu, Trabzon, Sumala tot de Georgische grens
Week 4 : Vanuit het hooggelegen Kazbegi klooster in Georgië naar Baku in Azerbeidjan
Week 5 : Van Ashgabad in Turkmenistan, naar Xiva, Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Week 6 : Het eerste gedeelte van de Pamir Highway in Tadzjikistan
Week 7 : Via het oosten van Tadzjikistan naar Osh in Kirgizië
Week 8 : Door de hooglanden van Kirgizië
Week 9 : Door Kazachstan naar Elgii in Mongolië
Week 10 : Naar de Mongolese hoofdstad Ulan Batoor
Week 11 : Door Mongolië
Week 12 : De grens met Rusland weer over en verder oostwaarts
Week 13 : Naar de Ferry in Sakhalin
Week 14 : Op weg naar Tokio door Japan
Week 15 : Aankomst op dag 100 in Tokio



Deelnemers 2016

Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Brutus on Tour

Op basis van de gegevens van reisliefhebbers op de website Veeronline.nl Reisavonturen heeft de gemiddelde reiziger 26 landen bezocht. Natuurlijk zijn er uitschieters die meer dan honderd landen bezocht hebben, maar het overgrote deel van de bezoekers reist vooral rond in de Europese landen. Met deze statistieken op zak kan onze Brutus zich al rekenen tot de ervaren wereldreizigers. Op dit moment is de gele auto al in 37 landen geweest. Zonder problemen kachelt Brutus van het ene naar het andere land. Mening douanier heeft de auto al aan een controle onderworpen.

Albanië
Kamperen aan het meer van Shkoder
Azerbeidzjan
Parkeren voor de karavanserai in Sheki
België
Kamperen tijdens het voorbereidingsweekend
Bosnië en Herzegovina
Bij de Plympische bobsleebaan Sarajevo 1984
Bulgarije
Koeien op bezoek
Denemarken
Per veerboot arriveren we in Denemarken
Duitsland
Broodje kopen in Mullrose
Estland
Wachten om aan boord van de ferry te gaan
Finland
Saariselka boven de poolcirkel
Georgië
De spannende route naar het bergdorp Usghuli
Griekenland
Tanken in Xanthi
Hongarije
Onderweg
Japan
De weerspiegeling in een voorganger
Kazachstan
Door het water naar het dode bomen meer
Kirgizië
Kamperen bij het Son Kul meer op ruim 3.000 meter
Kosovo
In de straten van Prizren
Kroatie
Kamperen in Karlovac
Letland
Eten bereiden nabij Riga
Litouwen
Even van de weg af voor een lunch
Macedonië
Kamperen aan het meer van Ohrid
Moldavië
In de wijnkelders
Mongolië
Rijden over de onverharde wegen
Montenegro
Kamperen in Biogradska N.P.
Nederland
Het Oosterdok in Amsterdam
Noorwegen
De scherpe bochten van de Trollenroute
Oezbekistan
De diesel komt letterlijk uit de grond
Oostenrijk
In de bergen van Oostenrijk
Polen
Pauzeren bij een meertje
Roemenië
Voor het parlementsgebouw
Rusland
In de Russische Altai Mountians
Slovenie
Parkeerplaatsje in Ljubljana
Slowakije
Het naderen van de Tatra mountains
Tadzjikistan
De Pamir Highway
Tsjechië
De vestingkerk van Zdar
Turkije
In de bergen bij Trabzon
Turkmenistan
Bij de gaskrater van Derwaze
Zuid Korea
Aan boord van de ferry naar Japan

Weblog


TOKYO !!!!

08
August
2016
By: Ronald
Post on : Monday August 8th 2016 | Post by : Ronald

Vandaag zijn we na 23.500 kilometers, 21 landen, 28 grensovergangen, 21 keer door de politie staande gehouden, maar zonder bekeuringen, ruim 70 keer getankt per voertuig, 3000 liter diesel voor Brutus en een vergelijkbare hoeveelheid benzine voor de motoren. Een lekke band. Een keer compleet vast gezeten in de modder. Een paar kleine valpartijtjes, maar zonder aanrijdingen HEBBEN WE VANDAAG TOKYO BEREIKT.



Post on : Monday August 8th 2016
Hey Bikkels! Super om te zien en horen dat jullie zijn aangekomen in Tokyo! Heb genoten van jullie reisverhaal.

Post on : Monday August 8th 2016
Doel behaald! Congrats.

Post on : Monday August 8th 2016
Doel behaald! Congrats. Greetzzz, Pascalla

Post on : Monday August 8th 2016
Goed gedaan Allard en vrienden. Gr Huib

Post on : Monday August 8th 2016
Wauw! Gaaf om te horen dat ons oude scheurbakkie aan de andere kant van de wereld is! Well done 💪

Post on : Monday August 8th 2016
Strijders! Goed gedaan mannen :-) Laat het grote nagenieten beginnen... gr Ivanka

Post on : Monday August 8th 2016
Goed gedaan mannen. Ben jaloers op jullie idee en de uitvoering daarvan. Nu weer tanken en dezelfde weg terug ! Jullie kennen de route nu.

Post on : Monday August 8th 2016
Well done!! Leuk dat jullie dit gedeeld hebben.

Post on : Monday August 8th 2016
Geweldig dat jullie dit hebben volbracht en zonder ongelukken in Tokio aan zijn gekomen, wat een prestatie...perfect.!!, Gerrit en Magda

Post on : Monday August 8th 2016
Van harte! Avontuur bestaat nog! Ik heb de hele reis gevolgd en iedere update met veel plezier gelezen. Hartelijke groet, een onbekende avonturier

Post on : Monday August 8th 2016
Hee bikkels grote klasse gefeliciteerd

Post on : Monday August 8th 2016
Knap gedaan. Valt wel op dat op het moment dat jullie Tokyo bereikt hebben, de keizer eraan denkt af te treden. Causaal verband??? Gr Roger Klinkenberg

Post on : Monday August 8th 2016
Chapeau!! Een geweldig avontuur is voor jullie ten einde. Nu nagenieten. Hartelijke groet van Hans en Thea.

Post on : Monday August 8th 2016
Chapeau!! Een geweldig avontuur is voor jullie ten einde. Nu nagenieten. Hartelijke groet van Hans en Thea.

Post on : Monday August 8th 2016
Geweldige prestatie!! Gefeliciteerd!! Mercy & Bert

Post on : Monday August 8th 2016
wauw fantastisch!!! Heb alles wat jullie gedeeld hebben gelezen en ik vind het een geweldige prestatie, liefs, Marlies xxx

Post on : Monday August 8th 2016
Super prestatie!! Grote klasse mannen, gefeliciteerd! Genoten van jullie belevenissen en prachtige plaatjes. Geniet van dit 🔝avontuur! 👍👍🎉🎈🌞🍻

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefelciteerd!! MariaW

Post on : Tuesday August 9th 2016
Het is gelukt! Respect mannen, wat een doorzettingsvermogen! Een geweldig avontuur, wat mij betreft zeker geschikt voor het GBofR! Wanneer komt jullie boek met de 1001 verhalen uit? Groetjes, Wim en Yvonne

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefeliciteerd mannen! Groeten, Gert.

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefeliciteerd!!! En gaat brutus mee terug of blijft hij daar? Groet Dirk.

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefeliciteerd!! groet Sander

Post on : Tuesday August 9th 2016
Top mannen.Gefeliciteerd.Elke dag met heel veel plezier jullie reisverslagen gelezen.Groet Diny en Leo

Post on : Wednesday August 10th 2016
Prachtig! Van harte gefeliciteerd en geniet ervan!

Post on : Wednesday August 10th 2016
welcome to tokyo!!!

Post on : Friday August 12th 2016
Dit was afzien een geweldige prestatie geleverd!!!!! Gefeliciteerd. Groeten, Albert en Lies




Vladivostok

04
August
2016
By: Ronald
Post on : Thursday August 4th 2016 | Post by : Ronald

Vanuit Ulaanbaatar is het 4.000 kilometer rijden over de Trans Sebirian highway. EEn afstand die we ons in Nederland nauwelijks voor kunnen stellen. Aan het eindevan de highway ligt Vladivostok. Vladivostok klonk vroeger op school als een plaats aan het einde van de wereld. Nu staan wij er. We zijn er helemaal naar toe gereden. Fantastisch.





Geloof of bijgeloof

04
August
2016
By:
Post on : Thursday August 4th 2016 | Post by :

Als je lange dagen op de motor doorbrengt zoals nu in Siberia is er veel tijd om na te denken over van alles en nog wat. Heel erg op de weg hoef je niet te letten, het asfalt is goed en het verkeer gedraagt zich redelijk netjes. Soms word je dan wat filosofisch en ga je denken over de zin en onzin van dingen. Zoals geloof en bijgeloof. Op onze reis richting het oosten zijn we door allerlei landen en culturen gekomen waarbij onlosmakelijk je in aanraking komt met een van de grootste bindende factoren tussen mensen hier en dat is vaak het geloof. Toch anders dan in onze grotendeels ontkerkelijkte samenleving. Bijgeloof is volgens Wiki een niet op godsdienst of wetenschap gebaseerd geloof. Volgens mij is geloof als religie ook niet op wetenschap gebaseerd want als iets wetenschappelijk bewezen is is het geen geloven meer maar feit. Wetenschap is gebaseerd op empirie en falsificatie. Zolang er niet bewezen kan worden dat er een God, Allah of hoe je het ook wil noemen bestaat staat geloof voor mij gelijk aan bijgeloof. Ik wil best aannemen dat er een historisch figuur heeft bestaan als Jezus of Mohammed maar daar houdt het dan wat mij betreft wel een beetje op. Laat onverlet dat iedereen vrij staat of dat het in ieder geval vrij zou moeten zijn om te geloven wat je wil en dat je dat moet respecteren (in principe). Geloof is nooit een belangrijk item geweest tijdens onze ontmoetingen. Als je je een beetje houdt aan de lokale gebruiken was het nooit een probleem om een kerk, moskee of tempel te bezoeken. Mensen wilden soms vol trots bijvoorbeeld 'hun' moskee of klooster laten zien. Geloof als religie staat voor mij zoals ik eerder zei dan ook gelijk aan bijgeloof. Bovennatuurlijke of magische krachten toekennen aan iets dat niet bestaat of aan een object. Ook ik maak me daar schuldig aan. Op mijn reis word ik vergezeld door verschillende mascottes/gelukspoppetjes en andere dingetjes. 1 zit permanent op de motor, 1 zit in de bagage en enkelen zitten 'op mijn lijf'. Ze dienen 'ter bescherming' van lijf en leden. Als zodanig hecht ik er waarde aan en raak ik zelfs in paniek als ik ze niet zie of vind maar waarschijnlijk meer doordat ik daarbij denk aan diegenen die mij lief zijn en ze aan mij gegeven hebben dan dat ik ze bovennatuurlijke machten toeken. De enige keer dat ik echt hard gevallen ben met de motor had ik diegenen die ik op mijn lijf draag echter niet op zak. Dus misschien toch.....



Post on : Thursday August 4th 2016
Jet Jet!!! Wat een foto ;-). Jij nu blij??

Post on : Thursday August 4th 2016
Dat was ik trouwens....Carla




Tot de assen in de modder

23
July
2016
By: Ronald
Post on : Saturday July 23rd 2016 | Post by : Ronald

Bij het verlaten van Mongolie passeerden we het laagste punt van het land. Dit meer ligt nog altijd op 500 meter, hoger dan heel Nederland. We dachten een strandje op te rijden bij het meer, maar zakten weg in een zware drassige klei. Brutus zat tot de assen vast. Enkele lokalen te paard kwamen helpen. Zij haalden wat hout voor onder de wielen en hielpen duwen. Na een uurtje ploeteren hadden we Brutus weer los. Gelukkig.



Post on : Saturday July 23rd 2016
Meegemaakt in het zand in Indonesie, ok behulpzame inwoners👍👍👍👍




Mongolie en andere ongemakken

21
July
2016
By:
Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by :

Mongolie, het grote onbekende land. Wat wisten we nou eigenlijk van Mongolie. Dat het zo verschrikkelijk groot is en leeg. En dat de wegen voor een groot deel onverhard zijn. Vroeger stond er bij mijn vader een boek in de kast over de wereld met verhalen over verre landen en kleurenfoto's. Mongolie stond er ook in kan ik me herrineren, iets over het worstelen met verschoten foto's van weleer van mannen met kleine pakjes die worstelen en dansen als een adelaar. Maar verder wisten we er toch niet veel van. Het land in komen was al een dingetje, de grens ging dicht. Vanaf zondag 10 juli voor 5 dagen. We horen verschillende verhalen dat het is vanwege het Nadam festival of de ACES meeting. Afijn, gelukkig waren wij op zaterdag bij de grens, dat was dan een mazzeltje maar er stond wel een rij van 300 meter voor die grens waar brutus ook in stond. Wij brutaal naar voren gereden, de locals vonden het geen probleem, die wilden weer en masse op de foto met de motor en hun berijders. De grens zelf was ff een dingetje, een blaffende Rus die een immigratieformulier wilde dat we toch echt niet gekregen hadden bij binnenkomst maar later bleek het te gaan om een stukkie papier dat we gekregen hadden bij binnenkomst in Kirgizie. Ja hallo, dat is een eeuwigheid geleden. Maar toen dat ook opgelost was ging het verder eigenlijk vrij probleemloos. Brutus had ontdekt dat je tegen betaling van 40 dollar aan een local voor kon dringen in de rij dus gelukkig waren die ook nog op tijd binnen. Eerste stop Olgi. Snelweg, lekker hoor. Zalig zijn de onwetenden. Volgende dag Khovd. Eerste stukkie snelweg maar daarna begon de ellende. Modder, zand, kuilen, keien, niet te doen. Wat een drama. Uitgeput in Khovd. De volgende dagen, was wel duidelijk, vooral dit soort bagger. Een ernstige mentale dip besloot mij om mijn motor proberen te vervoeren naar de volgende of daarna volgende halte met een truck of zoiets. Derhalve zat ik de volgende dag met een uit elkaar gehaalde motor in een landcruiser de volgende 440 km naar Altai te overbruggen. Met regen en een 'weg' die mij sterkte in de overtuiging dat ik hier goed aan gedaan had. S'-nachts om 2 uur in Khovd, improvisorisch de motor in elkaar gezet en slapen. Volgende stuk van de route toch zelf proberen, nieuwe rit in een auto denken we onmogelijk en anders is de reis voor mij voorbij. Dus toch maar proberen. Onderweg komen we in een mini dorpje waar ze aan t worstelen zijn. Even denk ik terug aan mijn jeugd en het boek van mijn vader. Een speciaal moment. Later op de dag hebben we weer regen, regen, regen. Alles veranderd in modder, nat zand etc. Dramatisch. 60 km voor Bajanghonkor, het einddoel van de dag zie ik het echt niet meer zitten. Het wordt donker, we zijn tig keer onderuit geslipt, mijn enkel is verdraaid en de 'weg' is nog steeds zwaar zaad. Wilco wil perse in een hotel slapen en zo ploeteren we voort met alle verlichting aan, Wilco voor me rijdend waarna we met een gangetje van 15 km/uur de stad bereiken. Thuisfronten waren enigszins ongerust want die hadden nog steeds geen eindboodschap gehad dat alles goed was. De boys waren met brutus naar de stadsgrens gereden en stonden ons op te wachten om ons te escorteren naar het hotel. Zij hadden voor eten en drinken gezorgd. Het volgende probleem met de motor dient zich aan. Het achtertandwiel heeft nauwelijks nog tanden. Eigenlijk willen we zo snel mogelijk naar Ulaanbator waar een KTM garage zit. Op zich loopt de motor nog goed en onderweg naar UB passeren we de afslag naar Karkorum waar een groot klooster ligt dat we eigenlijk toch wel willen zien. Dat betekent wel 150 km echter meer draaien met een al verrot tandwiel. Toch maar besloten om het risico te nemen. Gelukkig stort het weer van de regen en hebben we tot nog toe nog nauwelijks een fatsoenlijke droge dag gehad in Mongolie. We slapen in een super-ger met kamerbreed tapijt em airconditioning die vandaag dienst doet als verwarming. Volgende dag klooster erg mooi. Gelukkig komt het volgende probleem met de motor er alweer aan, voor de tigste keer de uitlaat. Zo rij ik later die dag met teveel decibels en een medium-rare rechter been Ulaanbator in. KTM garage nog niet zo 1-2-3 gevonden maar uiteindelijk lukt het. Alle onderdelen uiteraard weer niet op voorraad. Bestellen kan wel maar gezien de eerdere ervaringen met de ringen in Kazachstan zeggen we dat er andere oplossingen voor moeten komen. Er wordt een hotel voor ons gezocht en de motoren gaan nu nog mee naar het hotel, de volgende dag de garage in. Ketting en tandwielen een probleem want de huidige ketting past niet op de tandwielen. Dan maar een nieuwe ketting maar daarvoor moeten de voortandwielen worden afgeslepen want anders past dat ook weer niet. Voor de uitlaat gaat de motor voor de 5e keer uit elkaar en er wordt weer een noodoplossing gemaakt met metalen ringen en asbestdraad etc. Ik wil het allemaal niet meer zien. UB is prettig om te verblijven. Modern centrum. Lekker eten, mooiere vrouwen etc. Maar na 4 dagen is het wel welletjes en moeten we door, ook al omdat we definitief uitsluitsel hebben gekregen van Mototrails over de boot naar Japan. We gaan mee!!! We moeten dus wel op tijd in Vladivostok zijn. UB uit eerst naar turtle rock en het bizarre Djenghis Khan monument en daarna door richting Ondorhaan. De weg is nog goed maar de afstand is te groot en we redden het niet, kamperen in het wild dus. De volgende dag dan maar meer kilometers maken, maar dit maakt het wel een dag van bijna 400 km. Gelukkig is de weg een dikke rode streep op de kaart. Ja een dikke rode streep door de plannen want snel na Ondorhaan houdt de weg op en gaan we het weiland in. Nog redelijk te rijden overigens doordat het droog is. Een kleine nederzetting onderweg om wat te drinken komt in zicht en 3 kilometer buiten het dorp knal ik keihard onderuit met een gangetje van zo'n 60 per uur. Elleboog stuk door pak heen maar niks gebroken. Wachten tot Wilco terugkomt om de boel weer op te hijsen en bibberend doorrijden naar het dorp. Het is al laat en het halen van het einddoel wordt erg moeilijk, dit ligt nog 200 km ver en het is al na vieren. Meteen na vertrek uit het dorp begint het te storten van jewelste. Meteen glij ik weer onderuit in een hoop zand. De weg veranderd in een glijbaan van modder en nat zand. We rijden nu in een soort kolonne. Brutus voorop, ik in het midden en Wilco blijft gelukkig achter mij. Zo glibberen en glijden we een paar uur door totdat we in the middle of fucking nowhere een gehucht zien. Slapen kunnen we er ook alhoewel het lang duurt voordat we daar uitsluitsel over hebben. Morgen maar weer verder kijken. Volgende dag droog en aan de andere kant van het dorp ligt ook een weg, lijkt op een snelweg in aanbouw. We pakken wat van deze stukjes totdat we bijna van de weg af worden getorpedeerd door een boze wegwerker met een wals. Ploeteren in het nog natte zand dan maar totdat opeens als een fata morgana een snelweg opduikt met perfect asfalt. Zo hebben we een heerlijk laatste 80 kilometers. Morgen gaan we Mongolie uit, waarschijnlijk geen snelweg en een behoorlijke afstand van 220 km. Ik zal er niet rouwig om zijn als ik in Rusland ben. Mongolie heeft mijn hart niet gestolen. Mongolie was voor mij het grootste ongemak.



Post on : Thursday July 21st 2016
Milko, veel reisverhalen heb ik gelezen over Mongolië maar deze is wel heeel boeiend. Ik volg jullie "op de voet". Wil (van Ronald)

Post on : Friday July 22nd 2016
succes mannen!! Leuk om alles mee te lezen. groet Sander

Post on : Saturday July 23rd 2016
Mooi allemaal hoor. Wat een avonturen en uitdagingen. Heerlijk om mee te lezen. Hartelijks van Maria




Aanvaring met een steppen-arend

21
July
2016
By: Ronald
Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Ronald

Tijdens onze reis door Mongolie komen we ook verschillende dieren tegen. Grote kuddes schapen en geiten maken zich meestal uit de voeten als wij er aan komen. Kuddes koeien en paarden zijn vaak moeilijker te vermurwen. Kamelen houden een veilige afstand. Op weg naar Choibalsan zat er een jonge steppen-arend op de weg. Milko reed voorop en ging er van uit dat het beest tijdig weg zou vliegen. Dat deed hij te laat. In de beweging weg te komen raakt de roofvogel de spiegel en klapt tegen de helm aan. Een flinke klap. Milko kon gelukkig overeind blijven. Het beest heeft de klap overleeft. Na eerst even dizzie geweest te zijn, krabbelde het jonge dier weer wat op. Milko was alleen flink geschrokken.



Post on : Thursday July 21st 2016
Ach wat een lieverdje,vervelend voorval. Tot mails weer!👍👍👍

Post on : Sunday July 24th 2016
Ach wat een lieverdje,vervelend voorval. Tot mails weer!👍👍👍




Standbeeld Chinggis Khaan

21
July
2016
By: Ronald
Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Ronald

Net buiten Ulaanbaatar staat het indrukwekkend grote standbeeld van Chenggis Khaan. Het beeld is veertig meter hoog. Al van afstand zie je Chinggis te paard al staan. In de staart van het paard zit een lift. Via het lijf van het paard kun je tot op het hoofd van het paard komen. Hiervandaan heb je uitzicht over de omgeving, maar ook op Chingges Khaan zelf. Indrukwekkend.





Herstellen van de voertuigen

18
July
2016
By: Ronald
Post on : Monday July 18th 2016 | Post by : Ronald

De slechtexwegen en in het bijzonder de slechtexwegen in Mongolië hebben hun tol geëist. De achtertandwielen van de motoren waren compleet versleten bij het binnenrijden van Ulaanbaatar. Gelukkig kon de KTM dealer ze vervangen. Ook de Landrover dealer in Ulaanbaatar moest aan de bak. De linker voor veer was gebroken. Zij hebben de veren aan de voorzijde vervangen. Hierdoor staat Brutus weer wat hoger op zijn wielen.





Kloosters van Mongolie

18
July
2016
By: Ronald
Post on : Monday July 18th 2016 | Post by : Ronald

Tijdens de communistische periode was het Boeddhisme verboden. Veel kloosters zijn toen gesloopt. Toch hebben sommige tempels de sloophamer weten te ontwijken. Het Erdene Zuu klooster in de oude hoofdstad Kharkhorin is hier een mooi voorbeeld van. Prachtige Boeddhistische tempels met daarin de Boeddha van het verleden, heden en de toekomst. Ook in Ulaanbaatar liggen nog kloostercomplexen ingeklemd tussen de hoge flatgebouwen. Monniken bidden hier nog iedere dag. Bijzonder om dit mee te maken.



Post on : Saturday July 23rd 2016
Dat zal zeker indrukwekkend zijn!




Mongools worstelen

18
July
2016
By: Ronald
Post on : Monday July 18th 2016 | Post by : Ronald

Onze reis door Mongolie valt precies gelijk met het Nadeem festival. Veel festiviteiten zijn in de hoofdstad Ulaanbaatar (waar wij pas na het festival zijn), maar ook op het platteland tussen Altai en Bayankhonkor wordt het gevierd. In een klein dorpje onderweg is iedereen uitgelopen in traditionele kledij voor Mongools worstelen. Natuurlijk keek men even vreemd op door onze aanwezigheid, maar de aandacht ging weer snel naar de wedstrijd. Leuk om dit evenement zo mee te maken.



Post on : Monday July 18th 2016
Echt leuk om meegemaakt te hebben. Nog vrijwilligers gevraagd?.ha ha

Post on : Monday July 18th 2016
Die ene met dat groene hemd, is dat Allert ?

Post on : Monday July 18th 2016
Mooie verslagen weer Ronald, we genieten er weer van. Hoop dat door de snelheid jullie planning niet in gevaar komt. Veel rijplezier en fijne tijd. Gerrit en Magda

Post on : Monday July 18th 2016
Jullie fantastische belevenissen zijn mooi om zo te volgen. We genieten in ieder geval mee. Veel succes verder.

Post on : Monday August 1st 2016
Echt leuk om meegemaakt te hebben. Nog vrijwilligers gevraagd?.ha ha




De wegen in Mongolie

18
July
2016
By: Ronald
Post on : Monday July 18th 2016 | Post by : Ronald

Dat Mongolië een groot land is niet het grootste probleem. Maar dat geasfalteerde wegen ontbreken maakt het lastig om door dit grote land te reizen. De west Oost verbinding is grotendeels onverhard. Honderden kilometers zandpaden. Als een zandstorm te veel kuilen of ribbels heeft start vanzelf iemand met een nieuw spoor. Soms wel zes sporen naast elkaar. Het is iedere keer zoeken naar het beste stukje en kuilen blijven ontwijken. Opschieten doet het niet. De gemiddelde snelheid op zandpaden is nog geen dertig kmpu





De grens over met Mongolie

10
July
2016
By: Ronald
Post on : Sunday July 10th 2016 | Post by : Ronald

Zaterdag vroeg op om naar de grens met Mongolië te rijden. Als we aankomen staat er al een lange rij. Een hele lange rij. Het blijkt dat de grens na vandaag voor vijf dagen dicht gaat in verband met feestdagen in Mongolië. Iedereen wil nog vandaag de grens over. We schatten zeker honderd auto's voor ons. Telkens worden vijf auto's toegelaten. Dit gaat wel even duren. Na vierenhalf uur wachten staan wij bij het hek. En dan hebben we nog iemand geld gegeven om zijn plek in de rij over te nemen. Anders waren we niet zeker of we voor sluitingstijd de grens konden passeren. Daarna volgen de grensformaliteiten. Na bijna zeven uur rijden we Mongolië binnen, na een dag vooral gewacht te hebben.



Post on : Sunday July 10th 2016 | Post by : Ronald
Foto: koffie drinken in Mongolië met een vrachtwagenchauffeur

Post on : Sunday July 10th 2016
En jullie blijven maar lachen, fascinerend, ga zo door met genieten!

Post on : Sunday July 10th 2016
Ziet er nog steeds super Cool uit, ok enjoy, grtz Isabelle




De Altai mountains

10
July
2016
By: Ronald
Post on : Sunday July 10th 2016 | Post by : Ronald

Vanuit Kazachstan rijden we een klein stukje door Rusland. Door de Altai mountains om precies te zien. Een route van ongeveer duizend kilometer door het leefgebied van de Altai's. De route is prachtig. De weg volgt de Katun rivier. Aan weerszijde prachtig begroeide bergen. Links en rechts komen bergbeekjes bij de rivier. De Altai mountains zijn ook een populaire vakantiebestemming voor veel Russen. Lekker kamperen langs de rivier. Ook wij - de auto-rijders, de motorrijders zijn een dag achterop - zetten ons tent op op een campsite langs de Katun rivier. Al direct hebben we aanspraak. Hoewel wij geen woord Russisch spreken en zij geen woord Engels worden we uitgenodigd voor Russisch whiskey. Waarschijnlijk hebben ze zelf al het nodige genuttigd, want het stel lijkt flink aangeschoten. Dronken, maar niet vervelend dronken. Bij het kampvuur spreken we ook andere Russen. Zij spreken redelijk Engels. Ze wisselen ervaringen over Mongolië uit. Wanneer we onze tent in gaan hebben we een gezellig avond achter de rug



Post on : Sunday July 10th 2016 | Post by : Ronald
Foto: kamperen langs de Katun rivier

Post on : Sunday July 10th 2016
Schitterend keerls

Post on : Sunday July 10th 2016
Is je nummerplaat er weer afgevallen?Fantastische verhalen Ronald.We zitten elke avond te genieten van jullie verhalen.




Op onderdelen wachten in Semey

10
July
2016
By: Ronald
Post on : Sunday July 10th 2016 | Post by : Ronald

De uitlaat van Milko zit los. De ring die de uitlaat bijeen moet houden is afgebroken. Al in Baku is het provisorisch gedicht, maar dit houdt iedere keer maar een week. Tijd voor een goede reparatie. Vanuit Nederland zijn de ringen opgestuurd naar Semey in Kazachstan, zodat ze daar gearriveerd zijn als wij daar ook zijn. Helaas. Geen pakketje. Ook de volgende dag niet. Het pakje staat bij de douane in Almaty. Uiteindelijk zit er niets anders op dan opnieuw voor een tijdelijke oplossing te gaan. In Semey is hiervoor gelukkig materiaal beschikbaar. Dit lijkt te houden. We kunnen weer door.



Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Ronald
Goed dat we niet gewacht hebben. Het pakje staat (21 juli) nog steeds bij de douane




Zwaailicht in het schemer

30
June
2016
By: Ronald
Post on : Thursday June 30th 2016 | Post by : Ronald

De navigatie leidt ons feilloos naar Almaty. Het is al laat na een lange dag rond de Charyn Canyon. Het is al schemerig op straat. Net bij het hotel rijden we het steegje voorbij waar het hotel moet liggen. We keren. Direct naderen er zwaailichten. Politie. We zijn een doorgetrokken streep over gereden. De eerste agent probeert het in het Russisch. Dit spreken wij niet zo goed. Zijn collega spreekt iets Engels. Hij gaat midden op de doorgetrokken streep staan met zijn armen gekruist. Hij wil het rijbewijs in beslag nemen om later de bekeuring te schrijven. Wij gebaren hem dat hij het indrukwekkende onleesbare formulier hier maar moet invullen. Op een apart papiertje doet hij een voorstel om er voor 200 dollar van af te zien. Als wij het papiertje krijgen voor een tegenbod, stellen wij voor om naar het bureau te gaan voor de bekeuring en daar het voorstel van de 200 dollar te bespreken. Nerveus wordt het formuliertje uit onze handen getrokken. Toeristen hè? Opeens mogen we weer door. Â



Post on : Thursday June 30th 2016
Zijn jullie nog goed afgekomen!

Post on : Thursday June 30th 2016
Ja ja, corruptie kom je overal tegen helaas, gelukkig dat jullie doorkonden zonder al te veel gezeik verder! Maar ja wel ff proberen die gasten. Grtz Isabelle

Post on : Friday July 1st 2016
Oei......gelukkig zijn jullie met elkaar, best spannend zulke acties!

Post on : Sunday July 3rd 2016 | Post by : Ronald
Foto van de dashcam bij een volgende aanhouding. We hadden tegen het verkeer ingereden volgens de agenten. Ronald




Eerdere berichten

Ons volgen:

Meld je aan en volg ons. Je ontvangt een emailtje bij ieder nieuw bericht op onze website





Eerdere berichten

Dag 4, Van Stockholm naar Vilhelmina
Dag 3. Van Trelleborg naar Stockholm.
Dag 2. Van Puttgarden naar Trelleborg, Zweden
Dag 1. Van Groningen naar Puttgarden
Hoe het verder ging
Brutus weer op de Noordkaap
The story continuous
Video Roadtrip Europe
Brutus is verkocht
##### Video van Amsterdam naar Tokyo #####

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Weer thuis
Afscheid in Dresden
Ossuarium van Kutna Hora
Laatste loodjes
Hoofdstad nummer zes
Banska Stiavnica
De Slovaakse Zaanse Schans
Strbske Pleso bergmeer
Spissky castle
Cave Bath
Istvan Cave druipsteengrotten
Bukovina
Dubre bun Moldova
Transnistrie
Met Brutus door de wijngrotten
Rotsklooster van Orhei
5.000 kilometer gereden
Op de rand van Moldavie
Palatul Parlamentului
Veliko Tarnovo
De Bulgaarse hoofdstad Sofia
Op weg naar Skopje
Het klooster van Sveti Jovan Bigorski
Het meer van Ohrid
Hotspring van Benja
Butrint
De oude stad Berat
De boot in (oh nee toch op)
we gaan het klooster in
Kamperen in het Biogradska Gora N.P.
Sarajevo 1984
Plitvice meren en Una N P
Una National Park
Op weg naar Bled
Neuschwanstein Castle
We zijn vertrokken
Vertrek vrijdag 8 juni
Brutus is er klaar voor !
Neuschwanstein Castle
Succesvol proefweekend
Koelvloeistof lekkage
Brutus is weer uit de stalling
Het dwergstaatje Transnistrie
Roadtrip Europe
##### Roadtrip 2018 #####

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Op de Preikestolen
De Geiranger Fjord
De Trollstigen
De Atlantikhavn route
De oude houten handelshuizen van Trondheim
Lofoten 3
Lofoten 2
Lofoten 1
Brutus gerepareerd
De auto start niet
De Noordkaap
Het bewijs
Op bezoek bij de kerstman
Stadstour Helsinki
De Baltische Staten in sneltreinvaart
De waterburcht van Trakai
De eerste 1.500 km zitten er op
Eerste overnachting Potsdam
We zijn vertrokken
De laatste voorbereidingen
Geslaagd
De Trollstigen
Het schiereiland Lofoten
De route is aangepast
Bijpassende vering
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Eindbestemming de Noordkaap
##### Roadtrip Noordkaap 2017 #####

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Met Brutus on Tour
Contact

Ronald van der Veer
Email
info@brutusontour.nl

Bezienswaardigheden



Bezienswaardigheden 2018

Duitsland - Dag 1 | De grensovergang
Duitsland - Dag 2 | Het Neuschwanstein kasteel
Slovenië - Dag 3 | Het meer van Bled
Bosnië en Herzegovina - Dag 4 | Una National Park
Bosnië en Herzegovina - Dag 5 | Sarajevo
Montenegro - Dag 6 | Biogradska N.P.
Kosovo - Dag 7 | Prizren
Albanië - Dag 8 | Ferry Koman
Albanië - Dag 9 | Barat
Albanië - Dag 10 | Butrint
Albanië - Dag 11 | Gyrokaster
Macedonië - Dag 12 | Meer van Ohrid
Macedonië - Dag 13 | Klooster Bigorski
Macedonië - Dag 14 | Skopje
Bulgarije - Dag 15 | Vestingstad Tarnovo
Roemenië - Dag 16 | Boekarest
Roemenië - Dag 17 | Transfagarasan bergpas
Roemenië - Dag 18 | Bran Castle
Moldavië - Dag 19 | Comrat
Moldavië - Dag 20 | Chisinau
Transnistrië - Dag 21 | Tiraspol
Moldavië - Dag 22 | Soroca
Roemenië - Dag 23 | Kloosters Boekovina
Hongarije - Dag 24 | Cave of Lillafured
Slowakije - Dag 25 | Tatra gebergte
Slowakije - Dag 26 | Banska Stiavnica
Slowakije - Dag 27 | Bratislava
Tsjechie - Dag 28 | Valtietse
Duitsland - Dag 29 | Dresden
Nederland - Dag 30 | Weer terug

Bezienswaardigheden 2017

Duitsland - Dag 1 | De paleizen van Potsdam
Polen - Dag 2 | Het centrum van Gdansk
Polen - Dag 3 | Het kasteel van Olsztyn
Litouwen - Dag 4 | Het centrum van Vilnius
Litouwen - Dag 5 | De Kruisberg van Siaullai
Estland - Dag 6 | Tallinn
Finland - Dag 7 | Helsinki
Finland - Dag 8 | De skischans van Kuopio
Finland - Dag 9 | De kerstman in Rovaniemi
Finland - Dag 10 | Rustdag Rovaniemi
Finland - Dag 11 | Prachtige natuur lapland
Noorwegen - Dag 12 | De Noordkaap
Noorwegen - Dag 13 | De noordelijkste stad Hammerfest
Noorwegen - Dag 14 | Studentenstad Tromso
Noorwegen - Dag 15 | Schiereiland Lofoten
Noorwegen - Dag 16 | Twin Peak Lofoten
Noorwegen - Dag 17 | Ferry
Noorwegen - Dag 18 | Mosjoen
Noorwegen - Dag 19 | Handelshuizen Trondheim
Noorwegen - Dag 20 | De Atlantikhavs kustweg
Noorwegen - Dag 21 | De trollenroute
Noorwegen - Dag 22 | De Voringfossen
Noorwegen - Dag 23 | De Hardangerfjord
Noorwegen - Dag 24 | De Preikestolen
Denemarken - Dag 25 | Terug naar Denemarken
Nederland - Dag 26 | Weer thuis

Bezienswaardigheden 2016

Montenegro - Mausoleum
Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio