| Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Mongolie, het grote onbekende land. Wat wisten we nou eigenlijk van Mongolie. Dat het zo verschrikkelijk groot is en leeg. En dat de wegen voor een groot deel onverhard zijn. Vroeger stond er bij mijn vader een boek in de kast over de wereld met verhalen over verre landen en kleurenfoto's. Mongolie stond er ook in kan ik me herrineren, iets over het worstelen met verschoten foto's van weleer van mannen met kleine pakjes die worstelen en dansen als een adelaar. Maar verder wisten we er toch niet veel van. Het land in komen was al een dingetje, de grens ging dicht. Vanaf zondag 10 juli voor 5 dagen. We horen verschillende verhalen dat het is vanwege het Nadam festival of de ACES meeting. Afijn, gelukkig waren wij op zaterdag bij de grens, dat was dan een mazzeltje maar er stond wel een rij van 300 meter voor die grens waar brutus ook in stond. Wij brutaal naar voren gereden, de locals vonden het geen probleem, die wilden weer en masse op de foto met de motor en hun berijders. De grens zelf was ff een dingetje, een blaffende Rus die een immigratieformulier wilde dat we toch echt niet gekregen hadden bij binnenkomst maar later bleek het te gaan om een stukkie papier dat we gekregen hadden bij binnenkomst in Kirgizie. Ja hallo, dat is een eeuwigheid geleden. Maar toen dat ook opgelost was ging het verder eigenlijk vrij probleemloos. Brutus had ontdekt dat je tegen betaling van 40 dollar aan een local voor kon dringen in de rij dus gelukkig waren die ook nog op tijd binnen. Eerste stop Olgi. Snelweg, lekker hoor. Zalig zijn de onwetenden. Volgende dag Khovd. Eerste stukkie snelweg maar daarna begon de ellende. Modder, zand, kuilen, keien, niet te doen. Wat een drama. Uitgeput in Khovd. De volgende dagen, was wel duidelijk, vooral dit soort bagger. Een ernstige mentale dip besloot mij om mijn motor proberen te vervoeren naar de volgende of daarna volgende halte met een truck of zoiets. Derhalve zat ik de volgende dag met een uit elkaar gehaalde motor in een landcruiser de volgende 440 km naar Altai te overbruggen. Met regen en een 'weg' die mij sterkte in de overtuiging dat ik hier goed aan gedaan had. S'-nachts om 2 uur in Khovd, improvisorisch de motor in elkaar gezet en slapen. Volgende stuk van de route toch zelf proberen, nieuwe rit in een auto denken we onmogelijk en anders is de reis voor mij voorbij. Dus toch maar proberen. Onderweg komen we in een mini dorpje waar ze aan t worstelen zijn. Even denk ik terug aan mijn jeugd en het boek van mijn vader. Een speciaal moment. Later op de dag hebben we weer regen, regen, regen. Alles veranderd in modder, nat zand etc. Dramatisch. 60 km voor Bajanghonkor, het einddoel van de dag zie ik het echt niet meer zitten. Het wordt donker, we zijn tig keer onderuit geslipt, mijn enkel is verdraaid en de 'weg' is nog steeds zwaar zaad. Wilco wil perse in een hotel slapen en zo ploeteren we voort met alle verlichting aan, Wilco voor me rijdend waarna we met een gangetje van 15 km/uur de stad bereiken. Thuisfronten waren enigszins ongerust want die hadden nog steeds geen eindboodschap gehad dat alles goed was. De boys waren met brutus naar de stadsgrens gereden en stonden ons op te wachten om ons te escorteren naar het hotel. Zij hadden voor eten en drinken gezorgd. Het volgende probleem met de motor dient zich aan. Het achtertandwiel heeft nauwelijks nog tanden. Eigenlijk willen we zo snel mogelijk naar Ulaanbator waar een KTM garage zit. Op zich loopt de motor nog goed en onderweg naar UB passeren we de afslag naar Karkorum waar een groot klooster ligt dat we eigenlijk toch wel willen zien. Dat betekent wel 150 km echter meer draaien met een al verrot tandwiel. Toch maar besloten om het risico te nemen. Gelukkig stort het weer van de regen en hebben we tot nog toe nog nauwelijks een fatsoenlijke droge dag gehad in Mongolie. We slapen in een super-ger met kamerbreed tapijt em airconditioning die vandaag dienst doet als verwarming. Volgende dag klooster erg mooi. Gelukkig komt het volgende probleem met de motor er alweer aan, voor de tigste keer de uitlaat. Zo rij ik later die dag met teveel decibels en een medium-rare rechter been Ulaanbator in. KTM garage nog niet zo 1-2-3 gevonden maar uiteindelijk lukt het. Alle onderdelen uiteraard weer niet op voorraad. Bestellen kan wel maar gezien de eerdere ervaringen met de ringen in Kazachstan zeggen we dat er andere oplossingen voor moeten komen. Er wordt een hotel voor ons gezocht en de motoren gaan nu nog mee naar het hotel, de volgende dag de garage in. Ketting en tandwielen een probleem want de huidige ketting past niet op de tandwielen. Dan maar een nieuwe ketting maar daarvoor moeten de voortandwielen worden afgeslepen want anders past dat ook weer niet. Voor de uitlaat gaat de motor voor de 5e keer uit elkaar en er wordt weer een noodoplossing gemaakt met metalen ringen en asbestdraad etc. Ik wil het allemaal niet meer zien. UB is prettig om te verblijven. Modern centrum. Lekker eten, mooiere vrouwen etc. Maar na 4 dagen is het wel welletjes en moeten we door, ook al omdat we definitief uitsluitsel hebben gekregen van Mototrails over de boot naar Japan. We gaan mee!!! We moeten dus wel op tijd in Vladivostok zijn. UB uit eerst naar turtle rock en het bizarre Djenghis Khan monument en daarna door richting Ondorhaan. De weg is nog goed maar de afstand is te groot en we redden het niet, kamperen in het wild dus. De volgende dag dan maar meer kilometers maken, maar dit maakt het wel een dag van bijna 400 km. Gelukkig is de weg een dikke rode streep op de kaart. Ja een dikke rode streep door de plannen want snel na Ondorhaan houdt de weg op en gaan we het weiland in. Nog redelijk te rijden overigens doordat het droog is. Een kleine nederzetting onderweg om wat te drinken komt in zicht en 3 kilometer buiten het dorp knal ik keihard onderuit met een gangetje van zo'n 60 per uur. Elleboog stuk door pak heen maar niks gebroken. Wachten tot Wilco terugkomt om de boel weer op te hijsen en bibberend doorrijden naar het dorp. Het is al laat en het halen van het einddoel wordt erg moeilijk, dit ligt nog 200 km ver en het is al na vieren. Meteen na vertrek uit het dorp begint het te storten van jewelste. Meteen glij ik weer onderuit in een hoop zand. De weg veranderd in een glijbaan van modder en nat zand. We rijden nu in een soort kolonne. Brutus voorop, ik in het midden en Wilco blijft gelukkig achter mij. Zo glibberen en glijden we een paar uur door totdat we in the middle of fucking nowhere een gehucht zien. Slapen kunnen we er ook alhoewel het lang duurt voordat we daar uitsluitsel over hebben. Morgen maar weer verder kijken. Volgende dag droog en aan de andere kant van het dorp ligt ook een weg, lijkt op een snelweg in aanbouw. We pakken wat van deze stukjes totdat we bijna van de weg af worden getorpedeerd door een boze wegwerker met een wals. Ploeteren in het nog natte zand dan maar totdat opeens als een fata morgana een snelweg opduikt met perfect asfalt. Zo hebben we een heerlijk laatste 80 kilometers. Morgen gaan we Mongolie uit, waarschijnlijk geen snelweg en een behoorlijke afstand van 220 km. Ik zal er niet rouwig om zijn als ik in Rusland ben. Mongolie heeft mijn hart niet gestolen. Mongolie was voor mij het grootste ongemak.
Post on : Thursday July 21st 2016 Milko, veel reisverhalen heb ik gelezen over Mongolië maar deze is wel heeel boeiend. Ik volg jullie "op de voet". Wil (van Ronald)
Post on : Friday July 22nd 2016 succes mannen!! Leuk om alles mee te lezen. groet Sander
Post on : Saturday July 23rd 2016 Mooi allemaal hoor. Wat een avonturen en uitdagingen. Heerlijk om mee te lezen. Hartelijks van Maria |